1.1 Affärside

Heureka är grekiska och betyder Jag har funnit det. Enligt Vitruvius skall Arkimedes ha sagt detta när han kom på det som kom att kallas Arkimedes princip.

Men kanske är det så att du har det. Du har en ny affärside. Den behöver förstås inte vara så teknisk, utan det finns många områden att spåne kring. Läs mer här. kanske finns det lite tips.

Läs mer om:

 

Grunden till affärsidén

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grunden till affärsidén

 

Det är förstås inte så lätt att skriva fram en affärside. Som ett första steg rekommenderar vi att du tar hjälp av brainstorming när du skall arbeta fram en unik affärside. // Du kan läsa mer om brainstorming längre ner på sidan //

Enkelt uttryckt skall en affärsidé ge svar på följande frågor:

  • Vilka behov?
  • Hos vem?
  • Vilken produkt?
  • På vilket sätt?
  • Med vilka resurser?

Vilka behov?

Du kan exempelvis börja med en av de punkter som står här ovan. Börjar du att fundera hur ett behov eller problem ska lösa.

Du kanske ser ett problem som att det är lätt att man spiller kaffe på tangentbordet. Kan det leda till en produktide?

Efter att undersökt problemet så kommer du kanske på en lösning. Kan det vara en "cupholder"?

Här följer en liten länklista till problem som har resulterat i en egen produkt, dvs. en uppfinning, men en enkel sådan:

- Garlic Card

- Butterbox

- Kolormondo

- PET-flaskhållaren

- Osynliga cykelhjälmen

- Expanderande plastpluggen

- Hopfällbar bärplockare 

- Länsman

- Fästingborttagaren

- Quicksave

- Hästprodukter

- Förstoringsspegeln

- Butterfly pakethållare

 

Hos Vem?

Tankarna på en egen affärside kan också börja i en annan ända. Du kan tänka på en speciell målgrupp och denna målgrupps behov. Kanske kommer du då på en produkt som passar som hand i handsken till denna målgrupp.

Barn kan också vara en målgrupp man kan vända sig till. Ja, via föräldrarna förstås. Säkert är det många föräldrar som vill liva upp måltiden för sitt barn. Någon har tänkt tanken och har då kommit fram till följande måltidside:

 

Vilken produkt?

Det är inte ovanligt att man börjar med att arbeta fram en helt ny produkt. Först därefter försöker man titta på målgrup och behov etc. Men du kan ju också utgå från en produkt som redan existerar och arbeta fram ett tillbehör till denna produkt. Här kommer tillbehör till en samrtphone. I detta fallet en plånbok med plats för kreditkort etc. När det gäller produkter i allmänhet, så tänk inte bara på konsumentprodukter, utan tänk även företagsprodukter, alltså produkter som företag är i behov av.

 

Vill du vara avancerad så kan du skapa din egen produkt med hjälp av 3D. Företaget Shapeway ger dig den möjligheten. Man skapar sin produkt i datorn (gratisprogram finns) och sänder sedan produktiden till Shapeway, som producerar denna för en liten kostnad. Om inte annat bra, då man vill ha fram en prototyp.

 

Löshår kan det vara något?

Hon säljer löshår för miljoner. Hon startade sitt företag för tre år sedan. Nu omsätter hon nästan 40 miljoner kronor - på att sälja hår. Företaget heter Rapunzel of Sweden.

Har du brist på produktideer. Gå till hemsidan för Ny Teknik. Kanske kan du samarbeta med tekniska innovatörer eller så blir du själv inspirerad.

 

 

På vilket sätt?

Ja, man kan helt enkelt utgå från hur man skall distribuera produkten till marknaden. Det kan vara genom egen butik, en internetbutik eller varför inte genom försäljning via homeparties. Homeparties för vem? Kvinnor i karriären? Det finns kanske andra grupper?

 

 

Med vilka Resurser?

Kanske kan affärsiden utgå ifrån en speciell resurs. Kanske en speciell skrivare. Det finns ju skärskrivare, plotterskrivare och nu t.o.m. 3D-skrivare. Här följer ett exempel då man utgått från resursen: fotoskrivare. Se här en speciell maskin där man gör s.k. photflip.( programvara här)

 

 

Apropå flipbook.... Förklara det här om du kan.


Här är några som förde den här iden vidare till en mekanisk låda. Kolla här hur grundiden flipbook blev till en verklig produkt. Ett projekt som för övrigt blev genomfört tack vara gräsrotsfinansiering/crowfunding ( läs mer i avsnitt Finansiering )

 

Tänk på miljön

Är din affäride hållbar? Ekonomi betyder som du vet "hushålla med begränsade resurser". Vi bör alla sträva efter att världens naturtillgångar skall räcka till kommande generationer, så energiaspekten och allmänt miljöaspekten bör vara något som du tänker på. Även då du arbetar fram din affärside. Kan det vara något som du inbegriper i din affärside?

Läs mer här. (Bra film finns på denna sida.)

Se här nedan hur en gammal hydrofortank blev en eldstad i trädgården.

Windowfarming

Återanvändning kan kanske resultera i att du funderar på att återanvända, exempelvis petflaskor. Se denna oväntade produkten som gör odlarmänniskor glada.

 

Apropå petflaskor, så har sportklädföretaget Patagonia satsat på att göra skaljackor av pet-flaskor. Ett koncept som har haft stor framgång i modebranschen. Miljöaspekten har höjt intresset för företagets klädprodukter. Läs mer här.

 

 

Brainstorming

Självklart ska du arbeta med brainstorm-metoden för att arbeta fram en ny affärside. Det är en metod som gör att du lite oväntat arbetar fram ideer som du "inte visste att du hade". Vad är egentligen brainstorming? Du har säkert hört talas om brainstorming, men har du verkligen jobbat på rätt sätt då du använder metoden? Man kan undra. Här kommer i alla fall en bra beskrivning på metoden:

.........................................................................................................................

 

Här är en annan länkadress på ämnet brainstorming.

Har du Google Chrome så är det tydligen möjligt att få ett program som heter RealTime Board. Se om det kan vara något för dig.

 

Skriv ner innehållet i din affärsidé genom att mycket kortfattat svara på frågeorden nedan.
Vad? Vad är det du erbjuder kunderna och vad är kundbehovet eller kundnyttan?

  • Till vem? Vilken eller vilka kundgrupper/målgrupper vänder du dig till?
  • Hur? Hur ska du sälja och vad är viktigaste metoden i din marknadsföring?
  • Var? Vilken marknad vänder du dig till? T.ex. geografisk marknad, viss bransch eller annat.
  • Varför? Vad är det som gör att kunderna väljer ditt erbjudande? Vad skiljer ditt företag/erbjudande från konkurrenterna?

En lyckad affärside kräver förstås att den är unik, dvs. att den skiljer sig klart från konkurrenterna.

Så här beskriver IKEA sin affärside: "IKEA erbjuder ett brett sortiment form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt får råd att köpa dem." (Se IKEA:s vision under avsnittet 1.2 Vision.)

Det välkända McDonalds beskriver sin affärside som: "servera god mat tillagad av råvaror av högsta kvalitet i en ren och trevlig miljö med snabb och vänlig service till ett överkomligt pris."

Några exempel här på bra affärsideer:

- JCDecaux  .Så här började det med JCDecaux.

- Ishotellet i Jukkasjärvi. Se text från wikipedia. 2

- Lasermonks

- EF Education

- 3D skrivare?


Formulera affärsidén i en eller ett par meningar genom att sammanfatta svaren på frågorna ovan.

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Ompröva affärsiden

Ibalnd kanske det är så att man måste ompröva sin affärside. Ja, medan tid är. Att fortsätta arbeta med en affärside som man själv är lite tveksam över är ingen bra sak. Här en artikel som tar upp detta ämne.